Kone

Matka alkaa olemaan loppupuolella niin ehkä on sopiva aika antaa yhden kirjoituksen verran tilaa koneelle, joka on vienyt polkijaa eteenpäin, ja ainakin toistaiseksi pelittänyt yllättävänkin hyvin. Kuten arvata saattaa niin nythän ei ole kyse ihan moderneimmasta tekniikasta, vaan jo hieman klassisemmasta mallista ilman nykyajan hienouksia. Koska kone on nähnyt päivänvalon jo kuusikymmentäluvun lopulla, niin ei liene yllätys että koneen koko on suuri mutta tehot laiskat. Myös kilometrejä on jo kohtuullisesti takana, joten nivelissä on hieman väljyyttä ja liikkeessä saattaa kuulua rahisevaa ääntä, niinpä koneen käyttö vaatii tiettyä tarkkuutta. Tämän ikäluokan konetta ei ajeta kierroksilla – keittämisen vaara on liian ilmeinen.  Siksipä erityisesti ylämäissä on syytä tarkkailla alkaako koneesta kuulua huolestuttavaa huohotusta ja höyryääkö nestettä enenevissä määrin. Tällöin on syytä pysäyttää kone, antaa kierrosten ja lämpötilan rauhassa laskea, ennen kuin matka jatkuu. Odotellessa voi vaikka lauleskella Edu Kettusen sanoin: Olen syönyt sen, minkä ansaitsen. Olet kalleimpani, sinä saatanan kone, älä hyydy. (Jep, biisireferenssit on ikivanhoja mutta nuoriso voi googlata jos ei tunne.)

Vaikka koneessa on komean sporttiset rusketusraidat, niin sitä huolimatta kyseessä on tavallisen laiska perusmalli.

Monia varmaan myös arveluttaa vanhempaa mallia olevan koneen kulutus. No selvää on ettei suurikokoinen kone etene tyhjällä. Kulutus on ollut tällä matkalla tyypillisesti 5-6 litraa satasella nousten huonoimmillaan jopa lähelle kymmentä litraa ylämäissä. Mutta vanhan koneen hyviin puoliin kuuluu se ettei polttoaineen laadulla ole suurta väliä, tähän asti on edetty lähes millä tahansa nestepitoisella. Tyypillisimmin polttoaineena on toiminut 50:50 palautusjuoma ja vesi, joten litrahinta on jäänyt euron tuntumaan. Toki on huomattu että vähintään kerran päivässä on ollut hyvä tarjota ca phe sua pienenä ennakoivana piristyksenä. Myöskin ajon jälkeen on syytä kiinnittää huomiota jälkihoitoon. Jäähdyttelyvaiheessa olut tai kaksi auttaa kummasti. Näissäkin mikä tahansa paikallinen merkki on kelvannut kunhan sen on saanut kylmänä (jos ei muuten niin sitten jäillä). Monet modernimmat koneethan vaativat erikoisnesteitä kuten IPA, NEIPA,… mikä Vietnamissa voi osoittautua haasteelliseksi ainakin syrjäseuduilla. Toki vanhakin kone vaatii joitain erityishuoltoja. Kokemus on osoittanut että kerran pari  viikossa kannattaa antaa hieman rikastetumpaa polttoainetta niin kone hyrisee selvästi tyytyväisemmin.  Tämän suhteen vanha kone on osoittautunut hieman krantummaksi, joten parasta on ollut löytää skotlantilaista tai irlantilaista  alkuperää olevaa kullankeltaista polttoainetta ja antaa sitä maltillinen annos ennalta ehkäisevänä huoltotoimenpiteenä.

Lähetä kommentti

9 Kommentit

  1. Ennen tehtiin laatua, koneet kestää jopa yli 50 v. Tuohon viikottaiseen huoltoon tulisi suosia suomalaista puhdasta laatu tuotetta. Toki vaihtoehtona voi käyttää myös yhden tähden ja parhaillaan kolmen tähden tuotetta, tärkein huolto on lähestulkoon täydellinen. Hienoa huotoa😉

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika heikosti on ollut saatavilla kotimaisia rikasteita täällä Vietnamin maalla. Ja kunto ei riitä kuljettamaan ylimääräistä lastia mukana, joten on tyydyttävä siihen mitä löytyy…

      Poista
  2. Hienoa, että olet pitänyt tuon (lue:tämän) ikäluokan laatukoneesta hyvää huolta. Noilla kilometreillä ja vuosilla kun jo nähty koneissa hyvinkin monenlaista remppaa ja vikaa. Enään ei kannata yrittää ottaaa maksimitehoja irti vaan suhtautua koneeseen lempeän ymmärtävästi tarjoten sille palkintoja (hyvää ruokaa ja lepoa) säännöllisin väliajoin. Nyt en muuten äkkiseltään muista oliko tuon vuosimallin koneet kaksivärisiä???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käykö kateeksi rusketus… varmaan en oo ikinä ennen ollut ruskeampi kuin sinä 🤣

      Poista
  3. Kyllä olisi moni muu kone, nuorempikin, hyytynyt kovasti jo matkalle. Hyvin tuntuu olevan onneksi tiedossa miten tätä konetta huolletaan asiaan kuuluvalla tavalla.

    VastaaPoista
  4. Huollettava on. Vanhoihin koneisiin harvoin saa toimivia uusia varaosia jos jotain menee ihan rikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on … mutta onneksi monta asiaa voi parsia kuntoon jesarilla ja nippusiteillä…

      Poista