Pari vinkkiä… jos pyöräily Vietnamissa houkuttaa…

Moni varmaan haaveilee pienestä irtiotosta ja jotkut saattavat jopa miettiä pyöräilyä eksoottisessa paikassa kuten Vietnam. Mutta mielessä pyörii kaikenlaisia kysymyksiä jotka saavat epäröimään. Joten alle keräsin sekalaista infoa joka saattaa helpottaa päätöksen tekoa. Totuus toki on että pitää vain päättää… ja loppu hoituu paikan päällä, tavalla tai toisella. 

Liikenne 

Kauheasti liikennettä, torvet törrää, kukaan ei välitä liikennesäännöistä… tämähän on yleinen käsitys Vietnamin liikenteestä. Joten uskaltaako sinne sekaan, ja vieläpä turvattomalta polkupyörällä? Lyhyt vastaus: kyllä uskaltaa. Vaikka se liikenne aluksi vaikuttaa hieman kaoottiselta niin itse asiassa aika loogista se kuitenkin on, vaikkakin hieman erilaista kuin Suomessa. Suuremmilla liikennemäärillä kaikki pyrkivät sujuvuuteen ja etenemisen optimointiin, kohtuullisesti muut huomioon ottaen. Joten ehkä kaikkein tärkein sääntö on ajaa ennustettavasti niin että muut voivat arvioida mihin olet matkalla ja reagoida sen mukaan. Tiheässä liikenteessä hommasta ei tulisi mitään jos kaikki aina pysähtyisivät antamaan tietä kun reitit risteävät vaikkapa tietä ylitettäessä tai vasemmalle käännyttäessä. Sen sijaan jatketaan matkaa rauhallisesti mutta ennustettavasti ja pienin ohjausliikkeen ja katsekontaktin avulla sovitaan miten soljutaan toistemme välistä risteävillä poluilla. Hankala selittää mutta käytännössä helppo oppia ja toimii. Samasta soljuvaan liikenteen tarpeesta täällä ajetaan välillä punaisia päin tai vasten kaistan suuntaa. Ja ei se liikenne kaikkialla ole samanlaista kuin Hanoissa tai Ho Chi Minh cityssä; pienemmissä paikoissa liikenne on itse asiassa aika rauhallista.


Kyllä sinne sekaan mahtuu…


Tööttäys liittyy pääsääntöisesti kolmeen asiaan, varmaan muitakin on mutta mielestäni nämä ovat yleisimmät. Takaa tuleva tööttää kun on aikeissa ohittaa sinut. Tööttäys ei tarkoita että pitäisi väistää vaan varoittaa ettet tee äkkinäisiä liikkeitä jotta takaa tuleva voi turvallisesti ohittaa sinut. Tööttäys tultaessa risteykseen jossa on huono näkyvyys, kapeita kujiahan täällä riittää. Tämän tarkoituksena on varoittaa kulman takaa tulevaa siitä että ajoneuvo on tulossa risteykseen. Ja tietenkin on olemassa tööttäys joka vain kertoo että ajoneuvon kuljettaja on ilahtunut kun näkee oudon polkijan vieraassa ympäristössä. Aggressiivisia painu v@#€&*n tööttäyksiä, joita yleensä kuulee Suomessa, ei ole täällä tullut vastaan.

 

Voiko niillä teillä ajaa?

Ihan hyvää asfalttia se on….

Teiden kunto vaihtelee suuresti, mutta ihan ajokuntoisia ne kaikki ovat olleet. Minulla on alla 35mm leveät aika tavalliset renkaat ilman suurempia maastokuviota ja hyvin on pärjännyt. Eli ei tarvitse leveitä maastorenkaita ellei nyt sitten ole tarkoitus nimenomaan etsiä maastoreittejä. Pääosin tiet ovat olleet pinnoitettuja joko asfalttia tai sitten betonia, mitä näkee erityisesti pienemmillä teillä. Kumpiakin on ollut ihan uutta vastaavassa kunnossa sekä karkeaksi ja kuoppaiseksi kuluneena. Jonkin verran Komoot on myös ohjannut päällystämättömille teille esimerkiksi riisipeltojen väliin. Yleensä nämä polut ovat olleet aika lyhyitä ja ihan ajettavissa, ja ne voi toki välttää reitin valinnalla. Mäkiä löytyy, isojakin, ja niistä löytyy myös yleensä parhaat maisemat. Koska mäet ovat usein kohtuu jyrkkiä, niin on hyvä jos pyörästä löytyy riittävän pieniä vaihteita. Itselläni pienin välitys oli 34:28 (etu:taka), pienempikään ei olisi haitannut, mutta pärjäsi tuolla kuitenkin. Vastaavasti alamäissä tarvitaan hyviä jarruja. Itselläni kului loppuun yhdet palat, joten kannattanee lähteä uusilla jarrupaloilla matkaan.

 

Ja toisinaan vähän karkeampaa polkua…

Navigointi

Pyöräreitit suunnistin pääosin Komootin avulla (maksettu premium verso). Pääasiallinen syy tämän ohjelman käyttöön oli kunnon korkeuskäyrät sekä arvio tien pinnoitteista. Reitityksessä Komoot vei varsin usein hyvin pienille ja välillä jopa olemattomille teille , mutta zoomailemalla reittiä etukäteen pystyi arvioimaan kannattiko reittiä noudattaa vai jatkaa viereistä asiallisempaa mutta saman suuntan vievää tietä. Kaupungeissa ja kävellessä käytin googlemapsia jossa on tarjolla paljon enemmän tietoa ravintoloista, kaupoista, jne. Tosin Vietnamissa Googlen asema ei ole ihan yhtä vahva kuin lännessä, joten tieto ei aina ole välttämättä ajan tasalla. 

Navigointia varten hankin paikan päältä halvimman älypuhelimen, Nokialaisen, koska iPhone kuumeni liikaa auringon paahteessa. Molempiin puhelimiin hankin prepaid-liittymät maksimi datalla. Kuukauden prepaid maksaa kuitenkin vain noin 350 000 VDN eli 14€. Tarjolla on useamman operaattorin prepaid vaihtoehtoja, itse käytin Vietteliä, joka pelitti hyvin kaikkialla missä liikuin. Virran riittävyyden varmistamiseksi mukana oli power bank, jota joutuikin käyttämään lähes päivittäin.


Majoitus?

Välillä on mukava saada vähän luksusta…

Majoitus maksaa vähemmän tai enemmän riippuen siitä mitä haluaa. Majoitukset maksoivat minulla välillä 100 000 VDN -1 600 000 VDN eli noin 4-70€ per yö. Suurin osa öistä oli välillä 250 000 – 600 000 VDN (10-25€). Hain omaa huonetta omalla kylpyhuoneella, jaettuja huoneita varmaan saa halvemmallakin. Yleensä huoneet oli ihan asiallisia, toki taso vaihteli paljon. Halvemmassa päässä sängyt ovat monesti aika kovia (luokkaa telttapatja), mutta pienemmissä paikoissa ei aina  paljon valinnan varaa ollut. Toisaalta hyvällä tuurilla saattoi saada ihan hulppean majoituksen uima-altaineen parillakymmenellä eurolla.

Majoituksia etsin Booking.comin ja Agodan kautta. Agoda antaa enemmän vaihtoehtoja ja monesti hieman halvemman hinnan. Tosin yleensä se on näennäistä, koska hinnasta on vähennetty cashback reward, joita saa joskus ajan kuluttua jos saa. Pienemmillä paikkakunnilla kumpikaan appi ei monesti anna yhtään vaihtoehtoa. Tällöin olen katsonut löytyykö Google mapsista majoituksia ja kysynyt sitten paikan päällä onko vapaita huoneita. Aina löytyi.  Edes Google ei näytä läheskään kaikkia majoituksia, joten matkan varrelta kannattaa bongailla Nha Nghi (majatalo) ja Khach San (hotelli) kylttejä. Ja hätätilassa voi kysyä vaikka tien varren ravintolasta majoitusta kuten tein Khan Le pass nousun alla.


Joskus otetaan mitä saadaan…


Ruoka ja juoma

Katukeittiöistä löytyy monenlaista herkkua…

Ruuan hinta vaihtelee runsaasti. Halvimmalla syö yleensä paikallisten käyttämissä kadunvarsipaikoissa. Tyypillisesti niissä annokset ovat 20 000 - 70 000 VDN (1-3€). Vähän arvailuahan se on mitä saa, mutta kävelemällä rohkeasti patojen ääreen ja osoittelemalla onnistuu kyllä ja yleensä on aika hyvääkin! Vähän siistimmissä ravintoloissa hinnat nousee hieman, perus ruuat tyypillisesti 100 000 VDN (4€) molemmin puolin ja tarjolla on toki myös kalliimpia annoksia. Länsimaiset ruuat kuten pizza ja burgerit ovat yleensä yli 100 000 VDN (4€), toisinaan yli 200 000VDN (8€). Ja tokikaan voi mennä hienompaan paikkaan jossa rahaa saa palamaan vaikka 1 000 000VDN ostamalla erilaisia mereneläviä ja hummeria jne. Hintatasoon vaikuttaa myös paikkakunta, eli turismin valtaamissa paikoissa ja suurissa kaupungeissa on yleensä hieman kalliimpaa.

Paikalliset perus oluet maksavat kadunvarsipaikoissa 20 000 – 30 000VDN (eli hieman yli tai alle euron). Välillä olut tulee kylmänä mutta usein myös tarjoillaan lämmin olut jäiden kera. Ulkomaalaiset oluet ja paikalliset premium merkit ovat about tuplasti kalliimpia. Virvoitusjuoma maksaa tyyppillisesti 15 000 – 20 000 VDN noissa samaisissa kadunvarsipaikoissa. Ca Phe sua eli paikallinen kahvi maksaa tyypillisesti hieman alle tai päälle euron. Erikoisemmat kahvit toki enemmän. Viiniä ei ole kovin yleisesti tarjolla, mutta toki turistialueilla ja isommista kaupungeista löytyy, viinilasi maksaa 150 000 – 200 000 VDN (6-8€). Samoin on cocktailin laita, joiden hinta pyörii 100 000 – 200 000 VDN (4-8€) tienoilla.

Lähetä kommentti

0 Kommentit