Pakkausöverit

Tavallisesti pakkaan vime hetkellä vartissa, mutta tällä kertaa kaikki kahden kuukauden pyöräreissulla tarvittava piti saada mahtumaan kahteen pyörälaukkuun eikä painokaan saisi ylittää 30 kiloa polkupyörän kanssa ettei Qatar airways velottaisi ylipainomaksuja. Joten lähestymistavaksi otettiin toinen ääripää - kaikki mukaan otettava kirjattiin Exceliin ja lisäksi punnittiin tarkasti (leivontavaaka sai uutta käyttöä).

Mitäs laukkuihin pakattiin?

Paljon - luultavasti aivan liian paljon, mutta sehän selviää vasta matkalla. No koska kaikki tykkää taulukoista (ainakin fyysikot tykkää ja jotku insinööritkin) niin tuossapa alla listaa sekä piirakkakaavio painojakaumasta. Mikseihän muut bloggarit oo hoksannu että selfieiden sijaan näihin voi laittaa mielenkiintoisia taulukoita ja graafeja!

Vaikka tuo yhteispaino ylittikin nippua nappa 30kg, niin ei huolta - tarkoitus ei ole mennä koneeseen alasti joten osa noista kamoista on päällä ja toinen pyörälaukku tulee käsimatkatavaroiksi. Ruumaan menee noin 26kg eli kirkkaasti alle 30kg rajan!  


Tavaroiden painojakauma (ilman pyörää ja pyörän pakkausta).

Pyörän pakkaus 

Pyörä olis hyvä saada ehjänä Vietnamiin asti, eikä lentoyhtiökään huoli pyörää ihan sellaisenaan lentokoneeseen, eli jonkinlainen pakkaus oli keksittävä. Netin suuret gurut opastivat että kannattaa hakea pyöräliikkeestä käytetty pyörälaatikko, joten tuumasta toimeen. 

Tuonne se pitäs saada mahtumaan!


Jotta homma ei kävis liian tylsäksi, hoksasin pakatessa vanhat kaljakärryt varaston seinältä ja sain idean että pyöräthän tuo laatikko tarttee jotta ei käy laatikon raahaus raskaaksi. Rälläkkä käteen ja renkaat irti, akselin lyhennys sopivaan mittaan, päähän uudet kierteet, ja laatikon sisälle vanerista vahvistukset akselin läpivienneille. Kyllä kannatti kattoa MacGyveria 80-luvulla!

 
Pyörästä renkaat irti ja ilmoja vähemmäksi, polkimet, satula ja tanko stemmi irti, niin aika helposti se tuonne laatikkoon sujahti. Ja tilaa jäi vielä runsaasti toisen pyörälaukun tavaroille.




Pyörän etu- ja takahaarukkaan laitettiin sähköputkesta tukipalat rajumman käsittelyn varalta. Samoin jarrupalojen välissä on kiilat.



 

Lähetä kommentti

0 Kommentit