Onnistuuko matka?

Mistä pyörä?

Jos aikoo pyöräillä Vietnamissa niin siihen tarvitaan pyörä. Netin ihmeellisistä syövereistä löytyi muutamakin firma joka vuokraa polkupyöriä Hanoissa ja löytyipä vielä firma jolla oli mahdollista lopettaa vuokraus Ho Chi Minhiin. Mutta hinta kuitenkin osoittautui pitkäaikaisessa vuokrauksessa kovaksi (650USD). Pyörän toki voisi myös ostaa Hanoista, mutta koska ulkomuotoani ei vastaa stereotyyppistä pyöräilijää (pieni, jänteikäs, rasvaprosentti yhteinen hapankorpun kanssa), vaan on lähempänä burgerimies Herleviä, niin jäi arveluttamaan löytyisikö sieltä pyörää johon mahtuu raavas mies ja kestääkö ehjänä? 

Yllättävästi näyttää kestävän Vietnamin pyörät.
 "Bicycle Burden" by ImageMD is licensed under CC BY-NC-SA 2.0. 

Joten parhaalta vaihtoehdolta vaikutti oman pyörän ottaminen matkaan… mutta eihän se ihan niin helppoa ollut. Netin lentojen hakukoneet eivät moista pyörän mukana kuljettamisen vaihtoehtoa tunnistaneet. Joten seuraavaksi soittoa Finnairin suuntaan. Hetkisen kuunneltuani pimpelipompelia tarjosi puhelinpalvelu mahdollisuutta saada palvelua englanniksi ja valinnan jälkeen tuli tutulla intian-englannilla ”how may I help you sir”, mutta siihen se apu sitten loppuikin. Joten soitto uudestaan Finnairin palvelunumeroon, ja kun pimpelipompelia oli kuunneltu sopivasti hermoja kiristävä aika niin vihdoin sai palvelua suomeksi. Ystävällinen palveluhenkilö teki parhaansa löytääkseen tavan saada pyörä mukaan kohtuu hintaan, mutta ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi osottautui se että finnair ei lentänyt koko matkaa vaan osa matkasta tehtäisiin toisella lentoyhtiöllä. Ja finnair ei voinut taata kuin omalle lennolle pyörän mukaan saannin. Lentoyhtiön vaihtuminen jatkolennolla näytti olevan ennemminkin sääntö kuin poikkeus lentovaihtoehtoja etsiessä. Ja joka yhtiöllä näytti olevan erilaiset käytännöt polkupyörien suhteen. Viimein kuitenkin onnistuin bongaamaan Helsinki-Doha-Hanoi lennot Qatar Airways kautta niin että he operoivat kummatkin lennot. Ja ylimääräistä hintakaan ei pyörästä otettu jos sen sai mahtumaan ruumaan menevän 30kg painorajan sisään yhdessä muiden matkatavaroiden kanssa. Joten eiku lennot ostoon!

Huoliiko ne mut Vietnamiin?

Vietnamiin ei mennä tuosta vaan, tarvitaan viisumi. No netistähän tuon voi tilata joten eiku 3kk viisumin hakemus sisään. Ja paluupostissa tulee vastaus; 3kk turistiviisumeja ei parhaillaan myönnetä, mutta 1kk viisumi olisi mahdollinen. Jänteikäs pikkukäppänä puoliamattilainen varmasti pyöräilisi Hanoista Ho Chi Minhiin kuukaudessa, mutta oma suunnitelma oli kyllä nauttia matkasta ja käyttää siihen about 2 kuukautta. Visiitti Vietnamin suurlähetystössä ei tuo apua, joten tarvitaan plan B. Eli ensimmäisen kuukauden aikana pyöräillään Hanoista Da Nangiin, joka on about puolessa välissä matkalla Ho Chi Minhiin. Sieltä lento Thaimaan puolelle Bangkokiin, josta voi sitten anoa uuden 1kk viisumin. Ja sitten takaisin Da Nangiin ja loppumatka pyöräilyä Ho Chin Minhiin toisen viisumin puitteissa.

Kestääkö pinna?

Kesän aikana tuli kokeiltua pyörämatkailua parinkin reissun merkeissä. Kokkolan eteläpuolella Luodon kauniissa saaristossa takaa kuului pahaenteinen ääni ping - kaksi pinnaa poikki. Varovasti ajellen onnistuin pääsemään Pietarsaaren, jossa ystävällinen pyöräliike teki pinnojen vaihdon vielä saman päivän aikana. Myöhemmin elokuussa Virossa pyöräillessä sama toistui uudelleen, ensin yksi pinna poikki ja kohta toinenkin. Haapsalussa onnistui taas korjaus pikaisesti, mutta onnistuisiko sama Vietnamissa? Mieluiten olisin ottamatta selvää, joten Viron reissun jälkeen askeleet suuntasivat kohden pyörähuoltoa. Kaikkien pinnojen vaihto ja vanteen rihtaus* ei olisi onnistunut enää ajoissa, joten mukaan tuli uusi takakiekko* ja muutama pinna varaosiksi sekä pinna-avain. Toivottavasti kestää reissun. (Ja kyllä, burgerimiehen painoluokan vaikuttaa pinnojen katkeiluun.)
* Pari pyörämiesten termiä jotta blogi vaikuttaisi ammatimaisemmalta. 


Lähetä kommentti

0 Kommentit